Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 

Ο τ. Υπουργός και Βουλευτής Ν. Λέσβου του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σηφουνάκης παρευρέθη χθες στα Χανιά και συμμετείχε  ως ομιλητής, σε εκδήλωση – συζήτηση, που διοργάνωσε  η ΠΑΣΠ Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης με θέμα «Το Πανεπιστήμιο σε μετάβαση: Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση και η Ευρωπαϊκή Σύγκλιση. Ο ρόλος του Προοδευτικού χώρου».
H εκδήλωση που έλαβε χώρα στο αμφιθέατρο του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά, πραγματοποιήθηκε  στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης και της πολιτικοποίησης των φοιτητών αλλά και της τοπικής κοινωνίας.
Στην ίδια ημερίδα ομιλητής ήταν και ο κ. Σωκράτης Κάτσικας πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Συμμετείχε και τοποθετήθηκε επίσης ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Ν. Γρυσπολάρης. Τους ομιλητές προλόγισε ο Γραμματέας της ΠΑΣΠ Βαγγέλης Παυλής.

Ο κ. Σηφουνάκης στην παρέμβασή του, μεταξύ των άλλων, τόνισε:
«Σε όλες ανεξαιρέτως τις ευρωπαϊκές χώρες, η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται κυρίως από δημόσια πανεπιστήμια τα οποία έχουν μεγάλη ιστορική διαδρομή και στα οποία φοιτά επίσης η πλειοψηφία των Ελλήνων σπουδαστών που καταφεύγουν στην Ευρώπη. Το δημόσιο πανεπιστήμιο  παραμένει ο βασικός πυλώνας της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ευρώπη.
Δεν υπάρχει υποχρέωση για την Ελλάδα να καταργήσει την απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ωστόσο, η χώρα μας έχει ευθύνη για τον κακό τρόπο εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων των διάφορων  «κολεγίων»  στην Ελλάδα.
Σήμερα στη Ευρώπη οι προτεινόμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση μεταρρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση στο πλαίσιο της στρατηγικής της Λισαβόνας, χωρίς να κάνουν διάκριση μεταξύ κρατικών και ιδιωτικών ιδρυμάτων, εστιάζονται στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πανεπιστημίων μέσω της εδραίωσης της αριστείας στην έρευνα και τη διδασκαλία, το άνοιγμα των πανεπιστημίων στην κοινωνία, την ενίσχυση της ελκυστικότητάς τους σε διεθνές επίπεδο, τη βελτίωση της διακυβέρνησής τους μέσω περισσότερης αυτονομίας, την αύξηση των δαπανών (από 1,1 σε 2% του ΑΕΠ), τη διαφοροποίηση  - μέσω και ιδιωτικών πόρων - της χρηματοδότησής τους, τη σύνδεσή τους με την αγορά και την βιομηχανία και τη θέσπιση κοινών κριτηρίων αξιολόγησης. 
Με την απόφαση του ΠΑΣΟΚ να μην συμμετάσχει στην αναθεωρητική  διαδικασία, δεν τίθεται προς το παρόν θέμα για την ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση.  Όμως εφόσον η χώρα μας επιθυμεί να συμπορευτεί με τις εξελίξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με την μεταρρύθμιση των πανεπιστημίων, καθίσταται εμφανές ότι η ίδρυση μη κρατικών ιδρυμάτων, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να μη συνοδεύεται με την πρόταξη μίας  συνολικής αντιμετώπισης των μεγάλων προβλημάτων της  πανεπιστημιακής εκπαίδευσης  γενικότερα.
Κανένα ενδιαφέρον και καμία σημαντική συζήτηση δεν διεξάγεται σήμερα στην Ευρώπη σχετικά με τη σχέση μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σαφώς η θεσμοθέτηση της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς την ταυτόχρονη αναβάθμιση του status των δημόσιων πανεπιστημίων, θα είναι ελλιπής και ατελέσφορη νομοθετική πράξη και ασφαλώς δεν θα αποτελεί μεταρρύθμιση. Το βαθύ αδιέξοδο της παιδείας μας δεν πρόκειται να λυθεί ούτε μέσω της παράλληλης λειτουργίας μη κρατικών πανεπιστημίων ούτε βεβαίως  με την απαγόρευση ίδρυσης τους.
Το Δημόσιο πανεπιστήμιο έχει ανάγκη  ενίσχυσης του ανθρωπίνου δυναμικού του και της δυνατότητας χρήσης της ιδιωτικής χρηματοδότησης μέσω για παράδειγμα χορηγιών, όπως γίνεται στον άλλο κόσμο. Απαιτείται οικονομική, διοικητική και ακαδημαϊκή αυτοτέλεια,  να εξασφαλισθεί  η  διαρκής του εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση με κοινά ευρωπαϊκά κριτήρια, ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας, διασύνδεση των πανεπιστημίων με  την αγορά, επίτευξη διεθνών συνεργασιών,  γενναία χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους. Οι στόχοι αυτοί πρέπει να επιτευχθούν χωρίς να τεθεί υπό διαπραγμάτευση ο δωρεάν χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης». 

Μετά την ομιλία του κ. Σηφουνάκη επακολούθησε διάλογος με τους φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης.